Trainingen

LTAD

Cycling Team Glabbeek volgt de door Cycling Vlaanderen ondersteunde visie van de ‘Long Term Athlete Development’ (LTAD) waar de ontwikkeling van kinderen in sport opgedeeld wordt in verschillende fases:

  1. Active start
  2. FUNdamentals
  3. Learn to train
  4. Train to train
  5. Learn to compete
  6. Train to compete
  7. Learn to win
  8. Train to win
  9. Active for life
maico-amorim-SJWPKMb9u-k-unsplash

Heb je zin om met wielrennen te starten?  Dan ben je aan het goede adres.
Alle jeugd is welkom vanaf 6 jaar op de trainingen op de uren en locaties hieronder vermeld.
Nieuwe leden mogen vrijblijvend 2x komen proberen na ons gecontacteerd te hebben

Heb je nog geen racefiets? Geen probleem!
De club stelt tijdens de proeflessen een fiets ter beschikking. Geef een seintje voor dat je langskomt zodat alles kan klaar gezet worden. Kunnen rijden met klikpedalen is geen vereiste!

Leeftijdscategoriën

In welke categorie behoor je nu thuis? Hieronder een klein overzicht

De leeftijd wordt bepaald door het verschil van het jaartal te maken tussen het lopende jaar en het geboortejaar. Categorie U9 groepeert dus alle renners die in dat jaar 8 jaar worden. De renner gaat over naar een volgende leeftijds- categorie op 1 januari. De cyclocrosser neemt op 1 september en de pisterenner op 15 oktober de categorie in hun discipline over die hij/zij op 1 januari van het daaropvolgende jaar zal bekomen.

Leeftijd Groep  Categorieaanduiding Hoofdtrainer
8 jaar tot 12 jaar Miniemen en recreanten U9-U10-U11-U12 Vicky Bellen (0475 77 18 97)
12 jaar tot 15 jaar Aspiranten  U13-U14-U15 Gunther Stockx (0474 35 44 72)
15 jaar tot 17 jaar Nieuwelingen U16-U17 Gunther Stockx (0474 35 44 72)
15 jaar tot 19 jaar Dames jeugd U17+U19 Vanja Vonckx + Vicky Bellen (0475 77 18 97)
18 jaar tot 19 jaar Junioren U19 Gunther Stockx (0474 35 44 72)

Een wedstrijd rijden? Dat kan vanaf 8 jaar maar is geen doel op zich. Kijk bij wedstrijden hoe je er aan begint en informeer zeker je hoofdtrainer.

Wanneer?

Trainingen worden steeds aangekondigd op Gimme.

Trainingen U12 (miniemen) en recreanten

Zomer

  • Dinsdag : wegtraining van 18u30 – 20u00

Winter

  • Woensdag : van 14u00 tot 15u30 met lopen + fietsen + stabilisatie
  • Vanaf einde december ook op zaterdag

Algemene trainingsprincipes

  • Bij miniemen dient er vooral op techniek te worden getraind. Trainen zonder inspanning en enkel op tijd (duur) is belangrijker dan kracht, snelheid en uithouding. Kracht komt pas na de groeispurt.
  • Kinderen vinden gadgets op hun fiets steeds stoer. Echter een cadansmeter is voor miniemen vaak voldoende. 

Trainingen U15 (aspiranten)

Zomer

  • Dinsdag : wegtraining van 18u30 tot 20u00
  • Woensdag : duurtraining op de weg van 14u00 tot 16u00

Winter

  • Woensdag : lopen, fietsen en stabilisatie oefeningen van 14u00 tot 16u00
  • Zaterdag : duurtraining

Algemene trainingsprincipes

  • Bij aspiranten voor de groeispurt dient er vooral op techniek te worden getraind. Voor de groeispurt is trainen zonder inspanning en enkel op tijd (duur) belangrijker dan kracht, snelheid en uithouding. Kracht komt pas na de groeispurt.
  • Een cadansmeter is voor aspiranten vaak voldoende.
  • Tijdens een groeispurt dient de trainingsarbeid te worden getemperd en gewerkt te worden aan het correct stretchen. 

Trainingen U17 (nieuwelingen)

Zomer

  • Dinsdag : van 18u30 tot 20u00
  • Woensdag : van 14u00 tot +/- 16u00

Winter

  • Dinsdag : stabilisatieoefeningen
  • Donderdag : stabilisatieoefeningen
  • Zaterdag en/of zondag : fietstraining met mountainbike of crossfiets 

Trainingen dames jeugd

Zomer

  • Dinsdag : van 18u30 tot 20u00
  • Woensdag : van 14u00 tot +/- 16u00

Winter

 

  • Dinsdag : stabilisatieoefeningen
  • Woensdag : training met wegfiets
  • Donderdag : stabilisatieoefeningen
  • Zaterdag en/of zondag: training met wegfiets 

Trainingen U19 (junioren)

Zomer

  • Woensdag : van 14u00 tot 16u00

Winter

  • Dinsdag : stabilisatieoefeningen
  • Donderdag : stabilisatieoefeningen
  • Zaterdag en/of zondag : fietstraining met mountainbike of crossfiets

Andere aandachtspunten

Naast de trainingen zijn er nog een paar aandachtspunten waar je voor, tijdens en na de training moet op letten: