SPORTDRANK

De ene sportdrank is niet de andere. Je hebt drank voor voor, tijdens en na een inspanning (training of wedstrijd). Je hebt verschillende soorten smaken en types dranken. Uiteraard heb je dan ook nog de verschillende merken. Het allerbelangrijkste element is de sporter zelf. Want niet iedereen is gelijk. Het is dus belangrijk om de juiste drank voor de wielrenner te vinden.

Het is eerst en vooral belangrijk dat je voldoende drinkt. Zelfs al heb je de perfecte, coolste, lekkerste sportdrank in je drinkbus zitten, als je er te weinig van drinkt zullen je prestaties er sterk onder lijden. Drinken als je dorst begint te krijgen of je voelt je krachten afnemen tijdens de inspanning, ben je al te laat. Regelmatig drinken moet een reflex worden.

Als je inspanning lang of intensief genoeg is om uitgedroogd te raken dan is het voor de meeste sporters aangewezen om 125 – 250 ml per kwartier te drinken. Probeer ook om de training of wedstrijd goed gehydrateerd aan te vatten door op voorhand al voldoende te drinken. Zo kan je de dag voor een wedstrijd dat op een warme dag zal worden gereden, best al gezouten water drinken (1,0-1,5g keukenzout/liter).

Sportdrank bestaat uit water, elektrolyten (waaronder natrium), energie onder de vorm van koolhydraten.

Water is natuurlijk het hoofdbestanddeel van een sportdrank. Kies voor proper en koel (10-15°C) water uit de kraan of uit flessen. Ook geen ijskoud water tijdens warme dagen.

Natrium (in het Engels ‘sodium’) is het belangrijkste elektrolyt dat je verliest in je zweet en dus moet aanvullen met een sportdrank. Natrium zorgt voor een betere opname van je drank en zorgt ervoor dat dit vocht in je lichaam (tijdelijk) kan worden opgeslagen. Er zijn ook andere elektrolyten, zoals magnesium, calcium, kalium en chloor, maar het verlies van deze elektrolyten via zweet is veel minder groot dan dat van natrium.

De voorraad aan koolhydraten in ons lichaam is bij een goed gevoede atleet maar voldoende voor anderhalf tot twee uur intensieve inspanning. Als je inspanning intensiever en/of langer is dan moet je dus koolhydraten aanvullen. Op basis van de concentratie aan koolhydraten in een sportdrank onderscheiden we drie types:

Hypotone sportdrank

Hypotone dranken bevatten minder opgeloste deeltjes dan de concentratie aan deeltjes in je bloed, waardoor ze gemakkelijk worden opgenomen. Ze zijn daardoor ideaal bij korte, laag intensieve inspanningen van maximum 1 tot 1,5 uur. Deze dranken zijn bedoeld om te drinken bij korte sessies waarbij je wel zweet, maar die geen extra energie vragen. Of om te ‘pre-hydrateren’ dus voorafgaand aan een fysieke inspanning in warme omstandigheden te drinken. Voorbeelden van hypotonie dranken zijn bv. AA-Drink.

Isotone sportdrank of ‘dorstlesser’

Een isotone sportdrank of ook dorstlesser genoemd is ideaal bij inspanningen die langer duren dan 1,5 uur. De deeltjesconcentratie in deze drank is hiermee ongeveer dezelfde als in ons bloed waardoor deze drank heel snel wordt opgenomen. Het natrium in de isotone sportdrank zorgt ervoor dat je het ingenomen vocht langer kan vasthouden. De meeste sportdranken zijn isotone dranken zoals Aquarius, Isostar,...

Hypertone sportdrank

De concentratie mineralen en koolhydraten in een hypertone sportdrank is veel hoger dan die in ons bloed. Hierdoor worden de deeltjes maar langzaam opgenomen, aangezien de drank eerst als het ware verdund moet worden. Bovendien leveren hypertone sportdranken ook heel wat calorieën en suikers waardoor deze drank in de meeste situaties niet zo geschikt is, zeker niet bij warm weer. De meeste frisdranken behoren tot deze categorie alsook bekende Energy drinks als Red Bull e.d.

Tip: Laat je niet misleiden door de naam van de drank, zoals ‘sportwater’of ‘energy drink’ maar controleer effectief of deze drank geschikt is voor het type inspanning dat je gaat leveren. Controleer wel zelf steeds de verpakking en koop een nieuwe sportdrank nooit meteen in grote hoeveelheden aan. Als je deze dan niet goed verdraagt (buik- en/of darmklachten) zit je er mee.

Buik- en/of darmklachten?

Controleer dan zeker de samenstelling van je sportdrank en vergelijk met andere sportdranken.
Of als alternatief kan je isotone poeder kopen en zelf de samenstelling bepalen door proefondervindelijk te werk te gaan.

 


Cycling Team Glabbeek

Hoefstraat 1A,
3384 Attenrode

Email: info@cyclingteamglabbeek.be
Website: www.cyclingteamglabbeek.be
Facebook: Cycling Team Glabbeek
Facebook agenda (privaat): Clubagenda Cycling Team Glabbeek

Panathlon-verklaring voor ethiek in de jeugdsport
Privacy-verklaring inzake de verwerking persoonsgegevens
Onze normen en waarden

© 2018 Cycling Team Glabbeek Webdesign by biqsit.be