Trainingstips voor de winter

Tijdens de winter dient de basis te worden gelegd voor het komende wegseizoen. Het behalen van resultaten vergt een goede voorbereiding daarom hieronder enkele trainingstips voornamelijk voor miniemen en aspiranten.

Algemene trainingesregels

  • Bij miniemen en jonge aspiranten (voor groeispurt) dient er vooral op techniek te worden getraind. Voor de groeispurt is trainen zonder inspanning en enkel op tijd (duur) belangrijker dan kracht, snelheid en uithouding. Kracht komt pas na de groeispurt.
  • Kinderen vinden gadgets op hun fiets steeds stoer. Echter een cadansmeter is voor miniemen en zelfs aspiranten vaak voldoende.
  • Tijdens een groeispurt dient de trainingsarbeid te worden getemperd en gewerkt te worden aan het correct strechen.  

1. Variatie

Zorg voor voldoende variatie in trainingen. Ga eens een rondje lopen, zwemmen, voetballen, langlaufen of skieën, schaatsen,... Variatie zorgt ervoor dat de saaiheid wordt doorbroken maar dat eveneens verschillende spiergroepen worden gebruikt.

2. Algemene ontwikkeling

In deze periode is de aspecifieke training belangrijker dan de specifieke training voor miniemen en aspiranten. Dwz meer aandacht aan algemene lichamelijke ontwikkeling dan aan fietsen.

3. Rustig aan

Hou het steeds rustig en speels. Je mag niet buiten adem zijn en steeds vlot kunnen praten. Tijdens de groepstrianing komen er voldoende intenstieve momenten aan bod voor de hele week.

4. Rust

Aspiranten plannen 2 tot 3 rustdagen per week in. Miniemen ongeveer 3 of 4 rustdagen.

5. Woensdag

Woensdag is vaak een goede dag om eens te fietsen in bos of veld. Ook hier houden we het rustig (zie puntje 3).

6. Verzorging

Zorg zo snel mogelijk voor droge kledij na een activiteit of neem meteen een douche. Dit om zoveel mogelijk ziekten en verkoudheden te vermijden. Zie ook het onderdeeltje verzorging

7. School

Wat voor sommige renners wel haalbaar is en geen extra tijd kost maar wel extra uithouding geeft is.... naar school fietsen. Echter steeds veiligheid boven alles. Dus fiets in orde, helm en zorg voor goede verlichting en maak jezelf goed zichtbaar.

8. Tandarts

De winter is een ideaal moment om eens een bezoekje te brengen aan de tandarts. Dit kan veel problemen voorkomen tijdens het koersseizoen. Bij de meeste mutualiteiten zorgt een jaarlijkse controle voor een verhoogde terugbetaling. Dus twee vliegen in één klap.

9. Energie

Gaat je kind sporten meteen na school zorg dan voor een vieruurtje voor de training zodat de nodige energie aanwezig is. Kijk ook even naar het artikel over sportdranken

10. Trainingsschema

Bij je trainer kan je steeds een voorbeeldschema per leeftijdscategorie voor miniemen en aspiranten vragen.



Cycling Team Glabbeek

Hoefstraat 1A,
3384 Attenrode

Email: Contact us
Website: www.cyclingteamglabbeek.be
Facebook: Cycling Team Glabbeek
Facebook agenda (privaat): Clubagenda Cycling Team Glabbeek

Panathlon-verklaring voor ethiek in de jeugdsport
Privacy-verklaring inzake de verwerking persoonsgegevens
Onze normen en waarden
 en veiligheid

© 2018 Cycling Team Glabbeek Webdesign by biqsit.be