Een wedstrijd ziet er per leeftijdscategorie anders uit. Daarom willen op deze pagina toch wat informatie verstrekken voor vooral de beginnende wielrennertjes. Ook voor hun ouders – die soms de eerste stappen zetten in de wielersport – is het niet steeds evident.

Cycling Vlaanderen heeft een jeugdgids met veel nuttige informatie i.v.m. de reglementen van de wedstrijden. U kan deze jeugdgids bij Cycling Vlaanderen downloaden en is altijd nuttig om deze eens door te nemen. 

Hieronder kan u praktische richtlijnen vinden over hoe een wedstrijddag verloopt. Gebruik het als een leidraad voor de eerste wedstrijden.  

Een wedstrijd moet steeds met dezelfde mechanische wapens worden gestreden. Daarom ligt de maximale versnelling per leeftijd vast volgens onderstaande tabel. Een voorbeeld: Een miniem van 10 jaar (U11) mag een maximale afstand afleggen per omwenteling van de pedaal van 5m45. De tandwielen mogen maximaal vooraan (groot tandwiel) 46 en achteraan (kleinste tandwiel) 18 tanden hebben (46×18).
Miniemen Aspiranten Nieuwelingen Junioren
U9 U10 U11 U12 U13 U14 U15 U17
5m45 5m69 6m40 7m32 7m93
46×18 48×18 48×16 48×14 52×14
Voor iedere wedstrijd wordt hierop gecontroleerd door vanaf een bepaald punt – met één pedaal volledig onderaan – achteruit te stappen. Diezelfde pedaal moet minstens een volledige omwenteling hebben gemaakt als hij aan de volgende markering – aangeduid op de grond – komt.

Deelnemen aan een wedstrijd moet je goed voorbereiden.

Gedragscode

Voor maart 2020 had Cycling Team Glabbeek reeds een gedragscode die ze zeer hoog in het vaandel draagt. Om de gezondheid van eenieder te garanderen en wedstrijden te laten plaatsvinden komt daar deze van Cycling Vlaanderen nog bij. Neem ze zeker door en draag ze uit:

Inschrijven

Consulteer de competitiekalender van Cycling Vlaanderen om te weten waar en wanneer er wedstrijden zijn.

Voor miniemen en aspiranten diende er niet voortijdig te worden ingeschreven. 
Sinds juli 2020 is vooraf inschrijven wel vereist om de regels voor de volksgezondheid te kunnen garanderen.
Er is een beperking betreffende het aantal deelnemers.
Vooraf inschrijven kan via de site van Cycling Vlaanderen via Cycling Vlaanderen renners portaal.

Materiaal

Zorg dat ten laatste de avond voor de wedstrijd de fiets in orde is. Check de bandenspanning, remmen, versnellingen, bandenprofiel, zadel, pedalen, …
Naast het ‘stalen ros’ moet ook de helm en schoenen worden nagekeken. Is de helm niet beschadigd? Zitten de schoenplaatjes nog vast genoeg en zijn ze proper? Zijn de schoenen proper? Ligt de fietsbril klaar?
Proper materiaal voorkomt materiaalpech of een val door bijvoorbeeld niet kunnen in- of uitklikken!

Loop dus niet voor – en zeker niet na een wedstrijd – nog rond op je fietsschoenen. Dit versnelt het afslijten van de klikplaatjes en is in het algemeen slecht voor de voeten. 

Als renner ben je het belangrijkste onderdeel van de ‘machine’, namelijk de motor. Een motor moet in vorm zijn. Zoals onze hoofdcoach erop hamert… “Je kan niet een klein beetje ziek zijn“.
Sinds maart 2020 is het belangrijk dat bij de minste symptomen van ziekte je thuis blijft. Een wedstrijd is van ondergeschikt belang t.o.v. de gezondheid. Ook voor de allerkleinsten onder de renners. 

Kleding

Er heerst steeds een zekere fierheid om in wieleruitrusting rond te lopen. Echter is het af te raden om voor en na de wedstrijden rond te lopen in deze wedstrijdoutfit. 
Kom naar de wedstrijd in sportieve kledij en kleed je om dadelijk na de wedstrijd. Er blijven mee rondlopen is ongezond en kan tot huidirritatie en allergiën leiden zelfs op veel latere leeftijd.
De club heeft verschillende sportieve kledij te koop met club logo’s die je met evenveel fierheid kan aandoen. 

Eénmaal de wedstrijduitrusting aan – om deel te nemen aan de wedstrijd – kan je best hierover nog een trainingsvestje met rits en een ritsbroek (rits langs beide kanten) aan doen tijdens het verkenen van het parcours.
De vest en de ritsbroek doe je uit nét voor de start van de wedstrijd (zie verder hieronder bij “de rugzak”).

Korte of lange broek?

  • >19 graden : korte broek
  • <19 graden: lange broek

Eten en drinken

Neem bij voorkeur ten laatste een uur voor de wedstrijd een maaltijd met trage suikers en weinig vezels (witte pasta-rijst-brood), eventueel gekookte groenten (eerder dan rauwe) en niet te veel vet, vlees of kaas. Voor een jeugdwedstrijd is het voldoende om een gewone portie te eten, enkele ‘klassiekers’ hierbij zijn kip met rijst, spaghetti bolognaise (opletten met vlees of kaas in de saus), een pastasalade (niet teveel mayonaise) en een gewone boterham met zoet beleg, mager vlees of kaas. Vermijd alleszins vet eten (frieten, hamburgers), snoep en frisdrank!

Daarna kan je nog een licht verteerbaar tussendoortje eten (halve banaan, honingwafel, rijstkoek, peperkoek,…). 

Drinken voor de wedstrijd is belangrijk om het vochtverlies tijdens de wedstrijd op te kunnen vangen. Je dient als het ware een reserve aan te leggen vóór de wedstrijd. Anders kom je tijdens de wedstrijd de figuurlijke “man met de hamer” tegen. Er zijn verschillende sportdranken op de markt. Kijk even bij verzorging om na te gaan welke sportdrank het beste past om maag- en darmklachten te vermijden.

Drink geen koolzuurhoudende dranken voor een wedstrijd (spuitwater, frisdrank, etc.). Dat is gegarandeerd success op maag- en darmklachten.

“Ik ga naar een wedstrijd en ik neem mee…”

  • licentie van cycling vlaanderen
  • gecontroleerde fiets
  • niet beschadigde helm
  • propere fietsschoenen en fietskousen
  • fietshandschoenen (optioneel)
  • sportschoenen en sportkousen (voor- en na de wedstrijd) 
  • licht verteerbare tussendoortjes (zie hierboven)
  • sportdrank (voor de wedstrijd)
  • cécémel (na de wedstrijd voor recuperatie)
  • reserve binnenband (lek rijden tijdens de verkenning kan gebeuren)
  • imbussleutelset
  • bandenlichters (om band van velg te halen)
  • spanbandjes (vastmaken volgnummer/transponder aan de fiets)
  • kleine kniptang (losknippen spanbandjes)
  • veiligheidspelden (vastmaken rugnummer)
  • fietsbril (tegen wind en opspattende steentjes)
  • Sportieve kleding (na de wedstrijd)
  • ritsbroek en ritsvestje (nodig voor wedstrijd)
  • licht vochtig washandje in een plastiek zakje
  • kleine handige handdoek
    bij slecht weer of cyclocross
  • regenvestje (het weer is niet overal hetzelfde)
  • overschoenen
  • helmmuts
  • handschoenen

De rugzak

Het meest bekende beeld is net voor de start en net na de aankomst op een cyclocross: de begeleiders met de rugzak.
Wat steekt er nu nu in zo’n rugzak? Uiteraard niet alles uit het lijstje hierboven.

  • licentie van cycling vlaanderen
  • ritsbroek en ritsvestje
  • regenvestje
  • imbussleutelset
  • spanbandjes
  • kleine kniptang
  • veiligheidsspelden
  • licht vochtig washandje in een plastiek zakje
  • kleine handige handdoek
  • sportschoenen en – kousen
  • cécémel en/of sportdrank
  • … een dosis positieve aanmoedigingen

Rugnummer

Ter plaatste begeeft de renner zich mét licentie naar de inschrijvingen om daar zijn rugnummer en kaderplaatje te ontvangen (en vanaf de aspiranten eveneens een fietssensor).
De inschrijvingstijd staat steeds bij de wedstrijd aangeduid als de eerste twee uren. (bv. 09:15/09:45/10:30 > lees ook, start inschrijvingen/einde inschrijvingen/start wedstrijd).

Verkenning

Rij na de inschrijving steeds een paar keren het parcours zonder voluit te gaan. 
Het maakt de spieren los (voorkomen spierscheuren en kwetsuren) en zo leer je het parcours ook kennen (van waar komt de wind? welke bochten zijn er? vluchtheuvels, wegversmallingen, gevaarlijke punten zoals hoge stoepranden, klimmetjes, putten en groeven in de weg, hoe is de laatste strook naar de finish,…) 

Toilet

Een niet onbelangrijk detail voor de jongste renners. Ga na je verkenning en voor de start van de wedstrijd naar het toilet al is er geen nood aan. Dit met het idee: beter voorkomen dan…  

Tijdens een wedstrijd zijn er twee groepen: de renners zelf en de toeschouwers.

Voor de renners zelf is het vooral belangrijk om te genieten maar vooral ook om geconcentreerd te blijven. In een wedstrijd – zeker bij de miniemen – kan de snelheid erg hoog liggen. Ze vliegen er vanaf de eerste meters al in. Een kleine verstooidheid kan soms minder aangename gevolgen hebben. Achterom kijken als renner is dus niet aangeraden. 

Voor de ouders is het in de eerste wedstrijden vooral het ‘los laten’ het moeilijkste. Echter de rol tijdens de wedstrijd van de ouders is niet te onderschatten. Het positief aanmoedigen van jullie kind is noodzakelijk. Het geeft het kind een boost en kan daardoor zichzelf overstijgen. 

Hou er rekening mee dat de ene wedstrijd de andere niet is zoals de ene dag de andere niet is. Winnen is leuk maar je leert meer uit verlies.
Als ouder krijg je ook maar een kleine momentopname te zien bij de doortocht van de wedstrijd en dan wenst de renner graag positieve ondersteuning dan verwensingen. 

Het is zeker toegestaan om ook andere deelnemers positief aan te moedigen.

Enkele richtlijnen

  • Het is strikt verboden om drank of eten aan te reiken tijdens de wedstrijd!
  • Het is bij de miniemen niet toegestaan om een drinkbus op de fiets mee te nemen tijdens de wedstrijd. Als deze uit de drinkbushouder valt kan dit onprettige gevolgen hebben voor andere deelnemers.
  • De doortocht van een wedstrijd is een momentopname van enkele seconden. Geef positieve ondersteuning aan uw kind en andere deelnemers op dat ogenblik. Zowel voor de eerste als voor de laatste en alles daartussen.
Cycling Team Glabbeek heeft een gedragscode waar ze veel belang aan hecht. Lees ze niet alleen hier maar draag deze ook uit.

De finish

De adrenaline pompt door de aderen. Niet alleen door deze van de renner zelf maar evenzeer door deze van de ouders, vrienden, supporters en sympathisanten.

Hou daarom steeds volgende richtlijnen in acht na de aankomst

  • volg de gedragscode van Cycling Team Glabbeek ten allen tijde
  • hou de zone (zo’n 50m) na de finish vrij. De renners stoppen niet na de eerste meter na de finish en bollen graag wat door.
  • hou rekening met ALLE renners, ook deze die nog dienen te finishen. Ook zij hebben plaats nodig om over de finish te rijden.
    Neem dus plaats met de renner aan de kant van de finishzone. Blijf niet in het midden van de straat van de finishzone staan.
  • Gun de renner een paar minuten om op adem te komen. Geef hem ruimte en laat hem zelf beslissen wanneer hij klaar is om te praten en naar u te komen.
  • Laat een renner zijn verhaal doen als hij dat wenst. Geef positieve reacties en stel positieve vragen. Een renner kan ontgoocheld zijn in zijn wedstrijd.
    Onthou steeds dat u als toeschouwers slechts fracties van een gehele wedstrijd hebt gezien. Laat een renner zijn wedstrijd zelf beoordelen. Doe dat niet vóór hem.

Nu komt de belangrijkste persoon in beeld: die met de rugzak!
Deze persoon staat paraat met de kledij en voeding die hieronder vermeld staan.

Kledij

Is het u ook al opgevallen dat professionele renners op het podium er fris uit zien?
De reden hiervoor is simpel, ze zijn bezig met hun gezondheid en hygiëne. Ziek worden is verliezen voor hen.

Het is voor een renner belangrijk dat hij geen koud krijgt na een wedstrijd. Reik dan ook zo snel mogelijk een ritsvestje aan en eventueel een handdoek voor in de nek om de transpiratie op te vangen.

Voeding

De eerste momenten na een wedstrijd is het aangeraden om een recuperatiedrankje te nemen. Voor de jongste renners is een Cécémel een smakelijk alternatief.
Drink de drinkbus die op je fiets staat niet leeg. De sportdrank daarin bevat sportdrank voor tijdens een wedstrijd. Een recuperatiedrank zal meer effect hebben.

Heb je nadien honger dan is het niet verboden om te genieten van iets lekkers.

Rugnummer en kaderplaatje (en sensor)

Vergeet niet na de wedstrijd je rugnummer en kaderplaatje en sensor (dat de persoon met de rugzak heeft losgemaakt van je fiets en wieleruitrusting) terug binnen te leveren bij de inschrijvingen.
Vaak krijg je dan ook nog een zakje van de sponsors mee. Voor de eerste drie is er uiteraard een podium ceremonie.

Dopingcontrole

Na de wedstrijd worden ook steeds een paar renners verwacht voor een dopingcontrole. Check toch even of de renner niet verwacht wordt voor een dopingcontrole. Het zou maar spijtig zijn om die te missen en de gevolgen daarvan te moeten dragen.

We wensen het niemand toe maar een ongeval met lichamelijke letsels kan gebeuren.

Op Cycling Vlaanderen kan u de verzekeringspapieren downloaden.