Trainingen

LTAD

Cycling Team Glabbeek volgt de door Cycling Vlaanderen ondersteunde visie van de ‘Long Term Athlete Development’ (LTAD) waar de ontwikkeling van kinderen in sport opgedeeld wordt in verschillende fases:

  1. Active start
  2. FUNdamentals
  3. Learn to train
  4. Train to train
  5. Learn to compete
  6. Train to compete
  7. Learn to win
  8. Train to win
  9. Active for life
maico-amorim-SJWPKMb9u-k-unsplash

Heb je zin om met wielrennen te starten?  Dan ben je aan het goede adres.
Alle jeugd is welkom vanaf 6 jaar op de trainingen op de uren en locaties hieronder vermeld.
Nieuwe leden mogen vrijblijvend 2x komen proberen na ons gecontacteerd te hebben

Heb je nog geen racefiets? Geen probleem!
De club stelt tijdens de proeflessen een fiets ter beschikking. Geef een seintje voor dat je langskomt zodat alles kan klaar gezet worden. Kunnen rijden met klikpedalen is geen vereiste!

Leeftijdscategoriën

In welke categorie behoor je nu thuis? Hieronder een klein overzicht

De leeftijd wordt bepaald door het verschil van het jaartal te maken tussen het lopende jaar en het geboortejaar. Categorie U9 groepeert dus alle renners die in dat jaar 8 jaar worden. De renner gaat over naar een volgende leeftijds- categorie op 1 januari. De cyclocrosser neemt op 1 september en de pisterenner op 15 oktober de categorie in hun discipline over die hij/zij op 1 januari van het daaropvolgende jaar zal bekomen.

Leeftijd Groep  Categorieaanduiding Hoofdtrainer
8 jaar tot 12 jaar Miniemen U9-U10-U11-U12 Vicky Bellen (0475 77 18 97)
12 jaar tot 15 jaar Aspiranten  U13-U14-U15 Gunther Stockx (0474 35 44 72)
15 jaar tot 17 jaar Nieuwelingen U16-U17 Gunther Stockx (0474 35 44 72)

Een wedstrijd rijden? Dat kan vanaf 8 jaar maar is geen doel op zich. Kijk bij wedstrijden hoe je er aan begint en informeer zeker je hoofdtrainer.

Wanneer?

Trainingen U12 (Miniemen) en u15 (Aspiranten)

April tot half September

  • Dinsdag : wegtraining te Attenrode, Hoefstraat 1a van 18u30 – 20u00
    Uitzonderlijk kan er een wegtraining plaatsvinden te Heverlee, Hertogstraat (recht tegenover ingang kazerne) van 19u00 – 20u30 op verkeersvrij parcours van Cycling Vlaanderen Vlaams-Brabant. Dit wordt steeds op voorhand gemeld via een berichtje op Facebook

Half September tot December

  • Woensdag : cyclocross-training om 15u00 op verschillende locaties die vooraf gemeld worden op Facebook

November tot half Februari

  • Donderdag: zaal- en looptraining in Sporthal Glabbeek van 18u00 tot 19u30 (Miniemen tot 19u00) 

November tot Maart

  • Zaterdag: loop-en mountainbike/cyclo-training

Algemene trainingsprincipes

  • Bij miniemen en aspiranten voor de groeispurt dient er vooral op techniek te worden getraind. Voor de groeispurt is trainen zonder inspanning en enkel op tijd (duur) belangrijker dan kracht, snelheid en uithouding. Kracht komt pas na de groeispurt.
  • Kinderen vinden gadgets op hun fiets steeds stoer. Echter een cadansmeter is voor miniemen en zelfs aspiranten vaak voldoende.
  • Tijdens een groeispurt dient de trainingsarbeid te worden getemperd en gewerkt te worden aan het correct strechen. 

Trainingen U17 (nieuwelingen)

Zomer

  • volgen van opgestelde schema’s (zie Gimme)

Winter

  • November tot half februari
    • Zaterdag: mountainbike/wegtraining: 10u tot …
    • Donderdag: Zaaltraining in sporthal Glabbeek van 19u30 tot 21u
  • Vanaf half februari:
    • parcoursverkenning, stages, Ardennen-training, ploegentijdrit-training. 

Trainingen U19 (junioren)

Zomer

  • volgen van opgestelde schema’s (zie Gimme)

Winter

  • November tot half februari
    • Zaterdag: mountainbike/wegtraining: 10u tot …
    • Donderdag: Zaaltraining in sporthal Glabbeek van 19u30 tot 21u
  • Vanaf half februari:
    • parcoursverkenning, stages, Ardennen-training, ploegentijdrit-training. 

Trainingen dames (nieuwelingen en junioren)

Zomer

  • volgen van opgestelde schema’s (zie Gimme)

Winter

  • November tot half februari
    • Zaterdag: mountainbike/wegtraining: 10u tot …
    • Donderdag: Zaaltraining in sporthal Glabbeek van 19u30 tot 21u
  • Vanaf half februari:
    • parcoursverkenning, stages, Ardennen-training, ploegentijdrit-training. 

Andere aandachtspunten

Naast de trainingen zijn er nog een paar aandachtspunten waar je voor, tijdens en na de training moet op letten: